Ik heb vandaag natuurlijk even serieus nagedacht of ik nu wel mijn kostbare tijd zou moeten aanwenden om dit stukje te schrijven. Maar, omdat dit soort stukjes zich eigenlijk grotendeels zelf schrijven - en ja, zonder gebruik te maken van allerlei artificial intelligence achtige apps - is het ook weer niet zo'n hele grote moeite. Ik zal niet de enige zijn geweest die dacht dat de hele wereld gek geworden was en zelf normaal was gebleven. Toch stond ik heel even met mijn Jet Boeke collectie bij de tuinhaard met een doosje lucifers en een fles spiritus. Gelukkig werd ik ineens overvallen door een gevoel van nostalgie en herinnerde mij alle mooie voorleesmomenten met mijn zoon. De boekjes staan inmiddels weer keurig in de kast, te wachten tot hij ze later zelf mag gaan voorlezen aan zijn eigen kinderen, of aan zijn dan inmiddels dementerende vader.
Misschien ga ik eindelijk eens wat voordeel ondervinden van mijn overgewicht. Als de 'mens van kleur' zijn mattie wél 'nigga' mag noemen en de homoseksueel de term 'relnicht' nog mag gebruiken, mag ik mensen nog gewoon dik noemen. Ik hoop dat u begrijpt dat ik verder niet in zal gaan op de discussie die thans in onze samenleving wordt gevoerd. Er zijn inmiddels genoeg columnisten die over elkaar heen rollen om er van alles over te zeggen en allerlei vergelijkingen te trekken die, over het algemeen, kant nog wal raken. Wat mij het meest bezighoudt is hoe we nu toch die lieve Dikkie Dik gaan noemen. Veel verder dan Poesie Poes of Kattie Kat kwam mijn rijke fantasie nog niet.
En dan Dik Trom. Ik begreep dat uitgeverij Kluitman inmiddels excuses heeft gemaakt aan alle ezels van Nederland. Dit, ter voorkoming van kamervragen van de Partij voor de Dieren. Sjors & Sjimmie stonden natuurlijk al een tijdje op hetzelfde lijstje als dat boek van Adolf H. en het is een kwestie van tijd voordat er talloze woorden zullen verdwijnen uit de Enorme Van Dale.
Tot zover het belangrijke nieuws van vandaag. Verder was er nog een aantal onbeduidende zaken die mij op waren gevallen; President Poetin schort het nucleaire verdrag met de Verenigde Staten op, geeft het Westen de schuld van de oorlog in Oekraïne, is nog lang niet van plan de wapens neer te leggen en een boycot van het Westen schijnt hem niet te deren. Joe Biden hield een historische toespraak in Polen en verklaarde de Russen feitelijk tot vijand van de rest van de wereld. Toch zal ik vannacht rustig slapen, want er zijn heel veel 'kleine mensjes' met kleine hersentjes bezig om onze aanstootgevende kinderliteratuur te kuisen.
Ik had niet beter kunnen verwoorden. Bijkomend voordeel van de 'kuise' exemplaren van wereld beroemde kinderliteratuur is wel dat die werken met de oorspronkelijke teksten een gewild en schaars goed gaan worden...ik zie een zonnige financiële toekomst in het verschiet 😉